BAŞ BELÂSI

(Annoyance)

Ekin Tunçay Turan  ©       İletişim : ONK AJANS


Tel        :    0 212 241 77 00


Faks     :    0 212 241 77 31

          www.onkajans.com


           e-posta :  info@onkagency.com


Oyunun  Türkçe  Adı    :    BAŞ  BELÂSI            

                                                 

Oyunun  Özgün  Adı   :    ANNOYANCE


Yazarın  Adı               :    Sam  BOBRICK


Çevirmenin  Adı          :    Ekin  TUNÇAY  TURAN


Seyirci  Türü                :    Yetişkin


Oyunun  Türü              :    Komedi / 1 Perde   (Dekor : Tek)

  

Oyuncu  Adedi           :    3    (Erkek : 2 / Kadın : 1)


Çeviri  Tarihi               :    2007

ÖNEMLİ UYARI ! Bu oyunun yazar ve çevirmenine ait tüm telif hakları, ONK AJANS tarafından korunmaktadır. Her ne amaçla olursa olsun, sahnelenmeden önce mutlaka ONK AJANS’tan 

izin alınması gerekmektedir ! Profesyonel ve amatör tiyatro grupları başta olmak üzere, üniversiteler, çeşitli eğitim kurumları, dernekler, şahıslar, belediyelere ya da vakıflara vb. ait ilgili tüm gruplar buna dâhildir !

KONU


Kırklı  yaşların  başında  olan  Dr. Anita  Wells  bir  terapisttir. Israrla  randevu  isteyen  bir  hastayı  durumunun 

acil  olduğunu  düşünerek  kabul  eder  ve  o  gün  kendi  onuruna  verilecek  bir  yemeği  erteler. Randevu

isteyen  hasta  otuzlu  yaşlarda  olan  Ethan  Steckler’dır. Bilinen  hasta - terapist  konuşmalarıyla  başlayan

seans, Ethan’ın  giderek  doktoru  çileden  çıkaracak  denli  dayanılmaz  bir  adam  olduğunun  anlaşılmasıyla

devam  eder. Ethan’ın  tuvalette  sevişme  önerilerinden, Anita’nın  kocasını  aldattığına  kadar  varan  saldırıları

sonunda  Anita  kendini  kaybeder, Ethan’a  saldırır, yerlerde  sürünür...


Anita’nın  kocası  olan  Dr. Sidney de  bir  terapisttir. Anita’nın  muayenehanesinde  telefonla  yaptığı 

konuşmalardan  Anita’nın  sinir  krizi  geçirdiğini, hastanede  gözlem  altında  olduğunu  öğreniriz. Randevusu

olan  hasta  yine  Ethan  Steckler’dır. Dr. Sidney  karısının  hastalarına  bakmak  için  onun  muayenehanesine

gelmiştir. Doğal  olarak  Ethan, Sidney’i de  çıldırtır. Onun  gizli  bir  eşcinsel  olduğundan  başlayıp, karısının  bu

yüzden  onu  aldattığına  vb.  kadar  varan  saldırıları  karşısında  Sidney de  dayanamaz, Ethan’a  saldırır...


Bir  süre  sonra  bu  kez  karı  koca  birlikte  muayenehanededirler  ve  Ethan’a  randevu  verirler. Ethan  terapiye

gelir. Ancak  bu  kez  terapistlerin  kararı  kesindir. Elektroşok  ile  onu  öldüreceklerdir. Ethan’ı  bir  sandalyeye

bağlarlar. Kısa  süren  bir  vicdan  muhasebesinden  sonra  Sidney  şalteri  indirir. Kıvılcımlar  eşliğinde  geçen

birkaç  saniyeden  sonra  Sidney  şalteri  kaldırarak  şoku  durdurur. Ethan  birdenbire  değişmiştir. Kendisi de

bu  değişikliğin  farkındadır. Dünyaya  bakışı  ve  olayları  algılaması  tümüyle  değişmiştir. Herhangi  bir  saldırı

belirtisi de  göstermemektedir. Bunun  sevinciyle  cebindeki  paraları  onlara  veren  Ethan, sevinçle  çıkar  gider…

Bu  kez de  karı  koca  birbirine  girer, çünkü  Ethan’ın  iddia  ettiği  şeyler  aslında  doğrudur...


DEĞERLENDİRME


Hemen  hemen  her  toplumda, psikolog, özellikle de  psikiyatristlerin  ruh  sağlığının  hastalarından  daha  bozuk

olduğu  esprisinden  hareketle  gündeme  gelen, “Psikiyatristlerin mi  yoksa  psikiyatri  hastalarının mı  ruh  sağlığı 

daha  bozuktur ?”  sorusunun  cevabını  irdeleyen  oyun, kişinin  ikinci  şahıs  ve  şahıslarca  - giderek  toplumla  ve

nihayet  kendi  kendiyle -  sonra  üçüncü  bir  şahıs  ya da  faktörün  etkisiyle, birinci  dereceden  yakın, birbirlerinin

güvenilirliğinden  hiç  kuşku  duymamış  ya da  duymayacağı  düşünülecek  iki  kişinin  birbirleriyle  çatışmalarını  

irdeleyip  sorgulayan  bir  dramatik  kurgu  üstüne  kurulmuş. Ara  bozucu  üçüncü  şahıs  konumundaki  hasta  ile  

doktor / doktorlar  arasındaki  çekişme - çatışma, hatta  sinir  harbi, finalde  iki  ayrı  çatışma  odağıyla  buluşturur 

seyirciyi... Birincisi, ortak  bir  düşman  karşısında  birleşen  iki  kişinin  karşı  tarafla  hesaplaşmadan  önce  kendi

iç  çatışmalarını  yaşaması ; ikincisi, içine  kurt  düşen  bireyin  hiç  hesapta  olmayan  hesaplaşmalara

kalkışması... İlk  bakışta  soyut  birer  tipleme  görüntüsündeki  oyun  kişileri, giderek, kadın - erkek  şu  ya da  bu  

nedenle  bu  ikisini  birbirine  düşürmeyi  amaçlayan  üçüncü  bir  kişi  olarak  oldukça  somut  karakterler  kimliği ile  karşımıza  çıkıyor. Bir  başka  deyişle, başlangıçta, birer  tip  olarak  takdim  edilen  oyun  kişileri  oyun  

ilerledikçe  bir  yandan  belli  bir  ‘tip’i  canlandırırken, bir  yandan da  ‘birey’e  özel  boyutta  insanî  özellikler  

sergiliyor...


DÜŞÜNCE


Kendine  özgü  dinamizmi, sürprizlere  açık  dramatik  akışı, sürprizli  finali  ve  toplumda  karşılığı  olan  yapısıyla 

ilgi  çekici, çarpıcı  ve  iyi  oynandığında  gerçekten  eğlenceli  olabilecek  başarılı  bir  komedi.





^

Copyright © 2020