KİTAPLAR
(Books)
Ekin Tunçay Turan © İletişim : ONK AJANS
Tel : 0 212 241 77 00
Faks : 0 212 241 77 31
www.onkajans.com
e-posta : info@onkagency.com
Oyunun Türkçe Adı : KİTAPLAR
Oyunun Özgün Adı : BOOKS
Yazarın Adı : Stuart M. KAMINSKY
Çevirmenin Adı : Ekin TUNÇAY TURAN
Seyirci Türü : Yetişkin
Oyunun Türü : Polisiye - Gerilim - Komedi
2 Perde (Dekor : Tek)
Oyuncu Adedi : 8 (Erkek : 5 / Kadın : 3)
Çeviri Tarihi : 2009
ÖNEMLİ UYARI ! Bu oyunun yazar ve çevirmenine ait tüm telif hakları, ONK AJANS tarafından korunmaktadır. Her ne amaçla olursa olsun, sahnelenmeden önce mutlaka ONK AJANS’tan
izin alınması gerekmektedir ! Profesyonel ve amatör tiyatro grupları başta olmak üzere, üniversiteler, çeşitli eğitim kurumları, dernekler, şahıslar, belediyelere ya da vakıflara vb. ait ilgili tüm gruplar buna dâhildir !
KONU
Maddy bulundukları kitapçı dükkânının sahibi, Betty de onun yardımcısıdır. Kendi aralarında kitapların ilk
ya da son cümlelerini hatırlayarak oyun oynayan ve vakit geçiren Betty ile Maddy, aynı sokakta bulundukları bir dükkânın camının patlamasıyla irkilirler. Onların dikkati dışardaki olaylara yöneldiğinde,
Christopher da raflardan rahatlıkla kitap çalar. Maddy, dışarıda gördükleri yaralı Brian’ı dükkâna getirir.
Brian tam bir şok hâli içindedir. Dağınık şeyler anlatır. Eddie’nin silâhının bir anda patladığını, her şeyin onun suçu olduğunu ifade eder. Kadınlar itfaiye ya da polisi aramak, Brian’ı doktora götürmek konusunda
konuşurken, silâhlı olan Brian düşünmeye ihtiyacı olduğunu dile getirir. Onları alıkoyar. Arkadaşı Eddie ile
birlikte “II. Federal Yatırım ve Kredi Bürosu”nu soymuştur. Ancak işler son anda karışmış, Eddie’nin silâhı
kazara patlamıştır. Betty rehine olduklarını düşünür, ancak Brian’nın böyle bir niyeti yoktur, ne yapacağını bilememektedir. Ancak elindeki silâhı da bir tehdit unsuru olarak kullanmaktan da geri kalmaz. Sohbetleri
sırasında bir yandan ne yapacağını düşünürken, bir yandan da dükkândakiler hakkında bilgi edinir. Betty,
tümörüyle ilgili doktordan telefon beklemektedir. Christopher gördüğü depresyon tedavisinden sonra, sık sık
dükkândan kitap çalan, ancak çaldıkları daha sonra ailesi tarafından ödenen sorunlu bir gençtir. Çaldığı
kitaplarla tuvalete gider. Brian kadınlarla konuşurken polis gelir. Polis, camı kırılan dükkânla ilgili sorular
sorar. Brian durumu kurtarmayı başarır. Ancak arkadaşı Eddie’den de bahseder. Onu beklediğini söyler. Bu
arada Betty’ye de doktordan beklediği telefon gelir. Christopher tuvaletten çıkıp polisi görünce ellerini
kaldırır. Ancak diğerleri durumu kurtarır. Polis gidince Betty, doktorun tümör için ameliyat kararı verdiğini
söyler. Kitaplardan alıntılarla süslenen ve kitaplar üzerinden yürüyen gergin bir çekişme ve atışma
sonucunda Christopher ile Brian yumruklaşır. Brian kendisini sürekli aşağılayan Betty ve ona destek olan
Christopher’ın tavırları yüzünden psikolojik olarak yıpranmıştır. Betty elindeki silâhı kullanması için ona baskı
yapmaktadır. Brian ise onları bağlayıp gitmek niyetindedir. Ancak Betty karşı çıkınca Brian silâhını ona
doğrultmak zorunda kalır. Bu esnada telefonun çalmasıyla gerilim sona erer. Aranan kişi ise Brian’dır. Bu
sürprizle ilk perde sona erer...
İkinci perde de Eddie’nin yakalandığını ve dükkâna gelen polisin de Brian’ı Eddie’nin isminden ötürü
tanıdığını öğreniriz. Polis ona 15 dakika süre vermiştir. Maddy gençliğinde sarhoşken yaptıkları bir kaza
yüzünden hapishanede kaldığını ve hapishanenin o kadar da kötü bir yer olmadığını anlatır. Hatta kitap
okumaya orada başlamıştır. Brian konuşmaların etkisiyle dışarı çıkma kararı alır, ancak polisler ateş eder.
Tesadüf eseri kimse yaralanmaz. Brian yeniden içeri kaçar. Diğerlerine dışarı çıkabileceklerini söyler. Ancak
onlar da cesaret edemez. Sonunda Brian polisleri çaldığı parayı yakmakla tehdit etmeye karar verir. Ancak
polis oralı olmaz. Brian da ciddi olduğunu göstermek için bir banknotu yakar... Daha sonra içeri palyaço
kılığında bir adam gelmek ister. Bu, aslında beceriksizliğinden ötürü devlet avukatı olan ve ek iş olarak da
palyaçoluk yapan Roger’dır. Roger’ı Brian ile birlikte dışarı çıkması için içeri yollamışlar, zorla gönüllü
yapmışlardır. Ancak Roger da dışarı çıktıkları anda ateş açılacağını bilmektedir. Brian onu parayı yaktığını
ve niyetinin kötü olmadığını söylemesi için önden yollar. İçinde altmış bin dolar olduğunu söylediği para
çantasını da saklamaları ve daha sonra kullanmaları için Maddy ve Betty’ye bırakıp elinde bir kitapla
dükkândan çıkar. Çıkmadan önce silâhını camdan atmıştır...
Sonraki sahnede Brian’nın soyduğu kuruluşun avukatı olan Claudia tarafından sorgulanmasına tanık oluruz.
Psikolojik baskı yaratacak biçimde rol yapan avukatın tek derdi parayı geri almaktır. Eğer parayı iade
ederlerse hapse girmeden bu işten sıyrılmayı başarabileceklerdir. Brian parayı almak için dükkâna döner.
Bu arada Christopher da aynı niyetle dükkâna dönmüştür. Gece karanlığında karşılaşırlar. Ancak yalnız
değillerdir. Maddy ve Betty de dükkândan ayrılmamıştır. Üstelik parayı da saymışlar ve altmış binden çok
daha fazla olduğunu öğrenmişlerdir. Bu arada Betty eline bir de silâh geçirmiştir. Brian parayı geri ister ve
bir miktarını alabileceklerini söyler. Ancak kontrol Betty’dedir. Onlar anlaşmaya çalışırken bu kez Brian’nın
parayı yakmadığını bilen Roger çıkagelir. İşler iyice sarpa sarar. Betty, Brian’ı öldürüp parayı paylaşmalarını
ve Brian’ın yaktığı konusunda ortak ifade vermelerini teklif edecek kadar ileri gider. Karmaşa esnasında
Betty yanlışlıkla Maddy’yi vurur. Sonunda Brian parasını alır, bir miktarını da kadınlara bırakıp yeniden
polisler gelmeden çıkar. Betty polise dükkâna hırsız girdiğini söyleyecektir. Brian’nın çıkışıyla oyun sona
erer...
DEĞERLENDİRME
Adalet mekanizmasındaki ve toplumsal yaşamdaki eşitsizlikler, aksaklıklar, özellikle Amerikan filmleri ve
polisiye romanları yoluyla yaratılan, suçun belli koşullar ve sistemdeki aksaklıklara karşı hoş görülüp
mitleştirildiği ortamı ele alan oyun, belli bir tematik odakta ele aldığı eleştirisini başarılı bir kurgu içinde
sunarken, “Toplum düzeni ve sistemdeki aksaklıklar nedeniyle ortaya çıkan suçlar, kendisi de dolandırmaya
dayalı bir sistem yoluyla engellenemez ve adalet gerçek hırsızları ortaya çıkaramayacağı için gerçek anlamda da sağlanamaz !” düşüncesine ulaşır. Polisiye türünün “Suçlu kim ?” sorusunu toplumsal bir eleştiri
düzleminde başarıyla işleyen oyun, yukarıda da değinilen eleştirel boyutunu günümüz yaşamına ; iletişimsizlik, ekonomik sistemdeki aksaklıklar, vicdan, basit hırsızlık, kanun yoluyla sağlanan adalet, yaşlılık, kitaplar ve
sinema filmleri yoluyla yaratılan mitsel dünya ve toplum dışına itilmişlik gibi doğru noktalara parmak
basarak etkin biçimde ortaya koyuyor...
DÜŞÜNCE
Merak, gerilim ve sürpriz ögelerinin yerinde kullanıldığı, gerçek suçlunun, hırsızın kim olduğu sorusunun
ustalıkla irdelendiği, güçlü bir aksiyona sahip başarılı bir polisiye komedi olan oyun, yurt dışında birçok
ödül kazanmıştır.